Všichni odborníci zmiňovali více či méně to stejné. Jelikož se jedná o problém, se kterým se setkáváme skoro denně, dovolte, abych se s Vámi podělil o závěr. Co je tedy tím největším problémem?
Zjednodušeně řečeno je to fakt, že firmy nevědí, co vlastně chtějí. Nedokáží dostatečně dobře popsat, co očekávají, jaký má být vlastně výsledek. Osobně spatřuji hlavní příčinu v tom, že společnosti neinvestují dostatečné množství svého času přípravě projektu a nepřidělí mu prioritu, kterou si zaslouží. Samozřejmě, že kvalitní dodavatel je tu od toho, aby poradil a navrhnul správná řešení, varoval před špatnými cestami. Nemůže však stanovovat cíl cesty. Úlohou dodavatele, konzultanta nebo systémového integrátora je najít nejkratší trasu k cíli, který určí management klientské firmy.
Je to vlastně velmi jednoduché. Zákazník by měl umět popsat svoji stávající situaci (místo kde se nachází nyní) a situaci, ve které by chtěl být (cíl). Pokud to nedokáže, měl by odložit hledání způsobů a cest. V opačném případě nastává totiž poměrně bolestivý proces pro dodavatele i klienta. Málokterý dodavatel dokáže odolat pokušení přijmout zajímavou zakázku jen proto, že zadavatel velmi mlhavě specifikoval své cíle.
Jste-li v situaci, že zvažujete spuštění většího projektu, zkuste se na chvíli zastavit a položit si otázku jestli víte, co přesně hledáte. Pokud si nejste jisti, že ano, dejte tomu více času. Jinak totiž budete plýtvat časem svých kolegů a časem budoucího dodavatele (dlouhá jednání, vleklé výběrové řízení, spousty hodin týmových konzultací, ...). Hádejte, kdo bude tento čas nakonec platit?
Ing. Tomáš Bleša
(autor je jednatelem společnosti ANNECA)