Jak překonat odpor vlastních lidí při nákupu CRM systému
Takto se obvykle hájí obchodní zástupci ve firmách, kde se vedení snaží zavádět nový informační systém pro podporu prodeje a nebo CRM řešení. Neuvědomují si, že povinností obchodního zástupce není jen prodej.
Ano, je pravda, že obchodní zástupce má bonusy obvykle z toho, co prodá a tím pádem má tendenci šidit všechny ostatní povinnosti. Do těchto povinností zapadá i reporting činností. Každá firma potřebuje nutně vědět, jaké obchody mají zástupci rozjednané a v jakém jsou stavu. Jednak to firmě umožňuje efektivně řídit obchodní zástupce, předpovídat budoucí tržby a pak to taky poskytuje ochranu před tím, když se obchodní zástupce rozhodne odejít jinam.
Firma musí fungovat tak, aby bylo možné kdykoliv nahradit jednoho obchodního zástupce dalším, a proto musí být samozřejmou povinností každého zástupce pravidelné plánování činností prostřednictvím systému pro řízení prodeje (SFA – sales force automation). Jenže, obchodní zástupci se logicky brání, protože reportování jim bere čas, musí akceptovat, že jim management vidí do karet a současně to bere pocit bezpečí a nepostradatelnosti.
Při zavádění CRM nebo SFA systému je vysoká pravděpodobnost, že narazíme na odpor vlastních lidí a důvody uvedené výše jsou tomu hlavní příčinou. Co tedy dělat, pokud chceme předejít selhání implementace? Zde je několik tipů:
- Zavedení informačního systému komunikujte dopředu s obchodními zástupci a nechte je, aby se vyjádřili ve veřejné diskusi.
- Snažte se obchodní zástupce přesvědčit, že systém je pro jejich dobro a že přínos převýší negativa.
- Pokud mají Vaši zástupci provize z prodeje, implementujte výpočet provizí přímo do systému, který zavádíte. Zajistěte, aby inf. systém byl jediným místem, kde si může zástupce zjistit svoji provizi (bonus).
- Část bonusů ponechte závislou na množství telefonátů a schůzek s novými potenciálními zákazníky (nikoliv stávající). Pokud tyto telefonáty nezapíše zástupce do informačního systému, neobjeví se mu to v bonusech.
- Dejte všem obchodníkům najevo, že co není v systému to neexistuje. Netolerujte výmluvy typu: „Já jsem tam volal (byl, to poslal), ale zapomněl jsem to zapsat.“.
- Sami aktivně používejte systém, který do firmy zavádíte.
- Jednou za čas si promluvte s uživateli o tom, v čem je informační systém zdržuje a chtějte úpravu od dodavatele. Nesmí to být ale úprava, která jde proti zájmům firmy.